Har ditt företag en People plan?

Företagsrådgivaren, författaren, föreläsaren och postcast-programledaren Svante Randlert kallar sig själv för business och people advisor. Han menar att det på ett företag inte räcker med endast företagsrådgivning utan att fokus även måste ligga på människorna bakom organisationen. Svante säger att istället för att endast framta en businessplan för de närmaste tre åren, en standardprodukt som de flesta företag idag har, måste en organisation även framta en people-plan. Businessplanen fokuserar på ekonomisk tillväxt och vart man ska befinna sig på marknaden om tre år medan företagets people-plan även talar om vem man behöver ha med sig på resan för att uppnå dessa mål.

– Hur säkerställer vi att de vi behöver kommer in och framförallt att de vill vara kvar?, frågar Svante. För att möta den framgång vi vill nå ekonomiskt måste vi även utveckla vår personalstyrka för att matcha de ökande kraven. 

Och i denna process att utveckla och expandera ett företags kompetens är det inte bara nyanställningar man ska fokusera på. Svante menar att det är minst lika viktigt, om inte mer, att se till att man behåller den kompetens man redan besitter. Nyckeln till att få sina medarbetare att vissla hela vägen till jobbet och inte hem ifrån, menar han, är att lära känna sina medarbetare och göra dem till ambassadörer för ditt varumärke och organisation. Precis som hotell jobbar med recensioner från gäster bör ledare fundera på vad de anställda säger om arbetsplatsen på sin fritid.

– Platsannonser och CV:n är snart en del av det förflutna, menar Svante. Framtidens arbetsplats arbetar med ambassadörer, lär känna sina medarbetare och frågar dem ”Varför trivs du hos oss?”.

Idag säger de flesta företag att de antigen jobbar B2B eller B2C, men ett enda dåligt personligt bemötande kan påverka en hel kundupplevelse och skada varumärket under många år framöver, även om en organisation har tusentals anställda. Svante menar därför att de flesta bolag istället borde se sig själva som i P2P-branschen – people to people. Och är man i people to people-branschen bör man även ha en ha en people plan. Har ni?

Svante Randlert har genom åren hjälpt hundratals organisationer och tusentals chefer hur man blir medarbetarnas och kundernas förstahandsval imorgon. Hösten 2017 gav han ut boken Drömarbetsgivaren och hösten 2018 kom The Dream Employer ut. Han är den enda i landet bland över 1000 föreläsare, som genom tiderna lyckats få maxbetyget 5.0 vid två olika tillfällen av en hel publik hos Sveriges största chefsnätverk Close.

Svante fick även bäst betyg under förra året av alla föreläsare på världens största Employer Branding event – World Employer Branding Day i Budapest, Employer Branding Summit i Amsterdam, Future of work i Ljubljana, Rekryteringsdagarna i Oslo samt Leadership Day i Stockholm.

Hösten 2018 lanserade Svante ledarskapspodden Chefssnack och i år föreläser han på Personal & Chef Göteborg.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Scroll to Top