Dags att anställa? Lyckas med jobbannonsen!

jobbannons

Fem tips för att skriva en bra jobbannons: 

  1. Var inte så formell. Försök spegla er kultur genom annonsen, och var genuin. Det är oftast inte så farligt med humor, heller.

  2. Presentera tidigt vad ni erbjuder kandidaten på er arbetsplats för att fånga och behålla uppmärksamheten. Kravprofilen kan komma längre ner. En ingress är jättebra.

  3. Har ni någon härlig bild/film från arbetsplatsen? Lägg in den!

  4. Innan ni listar fördelarna på er arbetsplats, gör en intern imageanalys för att se vad era anställda uppskattar med att jobba hos er. Ibland är det lätt att bli hemmablind och missa bra saker.

  5. Prova er fram! Se vad som går hem. Fråga kandidaterna som är på intervju vad de fastnade för i jobbannonsen. På så vis lär ni känna målgruppen ännu bättre. 


Bonus – 
Ta hjälp av sociala medier och målgruppsanpassa så att ni når kandidater som inte aktivt letar jobb. Där kan guldkornen finnas!

Tipsen är skrivna av Emilia Angséus som jobbar med digital marknadsföring och employer branding på Varbi och hjälper varje dag både små och stora arbetsgivare att nå ut med sina jobbannonser i sociala medier. 

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Scroll to Top